- Onlangs presenteerde autofabrikant Polestar de derde volledig elektrische auto in het Nederlandse aanbod: de Polestar 4.
- Een van de meest opvallende dingen aan deze zogenoemde ‘coupé-SUV’ is het feit dat hij geen achterruit heeft.
- Business Insider Nederland kreeg de kans om kennis te maken met het nieuwe model van Polestar. Dit moet je weten over zijn vierde telg.
- Lees ook: De Xpeng G6 gaat het opnemen tegen de Tesla Model Y – zo ziet de Chinese SUV er in detail uit
In de tweede helft van dit jaar moet het derde volledig elektrische model in de Polestar-familie, de Polestar 4, het Nederlandse asfalt gaan sieren.
De aanstaande stekkerauto valt vooral op door het ontbreken van een achterruit. Waarom daarvoor gekozen is en hoe het probleem met de binnenspiegel is opgelost, komen we zo op.
De zogenaamde ‘coupé-SUV’ komt in twee versies: Single en Dual Motor. Die eerste zal verkrijgbaar zijn vanaf 64.800 euro, de tweede kost minimaal 72.800 euro.
Business Insider Nederland kreeg de kans om kennis te maken met het duurdere model. Wat ons opviel en wat je moet weten over de nieuwe auto van Polestar, lees je hieronder.
Deze elektrische SUV heeft geen achterruit: bekijk de Polestar 4
Deze elektrische SUV heeft geen achterruit: bekijk de Polestar 4
-
Zie hier de Polestar 4, de derde volledig elektrische auto van het merk dat in Nederland verkrijgbaar zal zijn. Het is de eerste echte coupé SUV ooit, als we Polestar mogen geloven. Om dat uit te leggen, moeten we vooral naar de achterkant van de auto kijken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Vanaf hier zie je de coupé-vorm een stuk beter. De lage daklijn die sportief afloopt in de achterkant van de auto.
Maar nu zie je hier waarschijnlijk nog niet waarom deze coupé-SUV meer coupé is dan vergelijkbare auto’s van andere merken. Niet gek, want het is ook heel subtiel, maar het is een combinatie van factoren. Het begint bij steunpilaar die je normaal bij de achterkant van de achterdeur vindt. Die zit er niet bij de Polestar 4. Of eigenlijk is hij verder naar achter geplaatst. Dat geeft een aantal extra voordelen, waardoor de daklijn van dit model aanzienlijk lager kan komen te liggen dan bij vergelijkbare coupé-SUV’s.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Door die pilaar verder naar achter te plaatsen, kan het panoramadak verder naar achteren doorgetrokken worden, wat extra hoofdruimte in het interieur betekent. Om dat zoveel mogelijk te maximaliseren, besloot Polestar iets opmerkelijks te doen: de achterruit te verwijderen.
De Polestar 4 heeft dus een geheel afgesloten achterbak. Maar dat betekent niet dat je niet meer achteruit kunt kijken.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Boven de klep zitten namelijk dubbele HDR 2 megapixel cameralenzen. Deze voeden beeld naar de binnenspiegel, die nu voornamelijk dienst doet als digitaal scherm.
Volgens Polestar heeft deze oplossing meer voordelen dan je aanvankelijk zou denken. De ontwerpers hebben namelijk berekend dat tegenwoordig zo’n 40 procent van het beeld in een normale binnenspiegel bestaat uit bijvoorbeeld de achterstoelen zonder passagiers en de randen van de achterruit. Laat staan als de achterbank vol zit…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De camera-oplossing in de Polestar 4 levert 100 procent beeld op, waardoor je dus op papier meer ziet dan in een auto met een normale spiegel. En ook ’s nachts heeft het voordelen, omdat de camera scherp licht kan verminderen en het beeld tegelijk kan verbeteren met een betere lichtopbrengst.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voor we verder gaan, is het handig om even de cijfers door te nemen. Iets wat in dit geval makkelijk is, want het merk zet dit op de portieren. De Polestar 4 heeft, zoals je kunt zien, een accupakket van 100 kWh en een vermogen van 400 kW (omgerekend 544 pk). Het kan ook 200 kW zijn, maar dan hebben we het over de hier niet zichtbare Single Motor-variant. Die heeft alleen een elektromotor op de achteras. De hier getoonde Dual Motor-variant heeft een elektromotor op zowel de voor- als achteras.
De actieradius hangt tussen de 580 en 610 WLTP-kilometers, afhankelijk van de variant. En het snelladen gaat met maximaal 200 kW.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Naast dat Polestar de belangrijkste cijfers op de deur zet, valt op dat het merk bij dit nieuwe model veel meer dingen wil benoemen. Het merk vinden we terug in de bovenste koplamp…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In de onderste kunnen we zien dat het gaat om ‘Pixel Led Technology’…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En de dagrijverlichting is blijkbaar goed gepositioneerd, want dat is een ‘Position Light Unit’.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook interessant is het feit dat Polestar op deze manier de duurzaamheid van de gebruikte materialen in het interieur duidelijk maakt.
De stoelen zijn omhuld in het zogenaamde ‘Tailored knit’, wat geen verspilling oplevert en gemaakt is van gerecyclede PET-flessen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog niet voldoende onder de indruk? De vloermatten zijn tevens van gerecyclede PET-flessen gemaakt, maar zijn in dit geval ook een ‘MonoMaterial’.
Het is voor het eerst dat Polestar gebruik maakt van dit soort materialen. Het idee hierachter is dat ze uit slechts één grondstof bestaan. Daardoor wordt het niet alleen makkelijker om ze te produceren, maar ook om ze te recyclen, aangezien er geen materialen van elkaar gescheiden hoeven te worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Natuurlijk zet Polestar het merk graag nog even in de schijnwerpers zonder tekst. Het logo op de motorkap zou namelijk vanachter verlicht moeten worden, maar dat werkte helaas nog niet op het pre-productiemodel dat wij te zien kregen.
Het zwarte vlak eronder is overigens een van de 12 camera’s die in en om de auto te vinden zijn.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog meer camera’s vinden we op de spiegel en bijvoorbeeld achter de vooruit. Daarnaast zijn er ook nog twaalf andere sensoren en een radar verborgen in en om de auto.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat doorgaans een groot nadeel van een coupé is, is dat er niet heel veel ruimte achterin te vinden is. De Polestar heeft dat probleem niet. Met de voorstoelen ingesteld op iemand van bijna twee meter, blijft er nog meer dan voldoende beenruimte over op de achterbank.
De naar achter geschoven steunpilaar en daarmee het verlengde panoramadak, geven inderdaad extra hoofdruimte, maar echt lange mensen zullen zich wellicht nog stoten aan het einde van dat panoramadak. Deze stopt namelijk precies boven de hoofdsteun, waardoor achterover leunen toch tegen het dak gebeurt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op de achterbank vinden we ook een leuk trekkoord. Hiermee komt er niet alleen een armleuning tevoorschijn, maar ook iets veel luxueuzer dan dat…
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op de zijkant van die armleuning vinden we namelijk twee knopjes die de rugleuning van de achterstoelen kan verstellen voor een extra relaxte houding.
En nee, dit gebeurt niet als gehele bank ineens, maar de twee delen zijn los van elkaar in te stellen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Met zulke luxe kan een touchscreen tussen de voorstoelen natuurlijk ook niet ontbreken. Daarop kunnen de temperaturen van de climate control alsook de stoelverwarming en -ventilatie ingesteld worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat voor impact hebben al die luxe en kantelende stoelen op de bagageruimte? Niet veel. Zoals je ziet, is er meer dan genoeg plek voor de nodige bagage.
Overigens is er onder de vloerplank nog een vrij groot vak te vinden om de laadkabel in op te bergen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Mocht je langere objecten hebben, of als passagier de bagage in de gaten willen houden, dan heeft de Polestar 4 daar ook een soort van weg te klappen ‘hoedenplank’ voor.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De Polestar 4 heeft ook een redelijk ruime frunk, mocht je de laadkabel of andere minder vaak gebruikte benodigdheden niet onder de vloer van de bagageruimte willen opbergen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dan moeten we nog even kijken naar de plek waar je als bestuurder het grootste gedeelte van je tijd doorbrengt. Een ruime en luxueuze ervaring waar je het spelletje ‘zoek de fysieke knoppen’ kunt spelen.
Veel zul je er niet vinden, want naast de grote ronde knop op de middenconsole en de raambediening op de deuren zijn ze weggelaten. Scandinavisch minimalisme slaat ook hier hard toe. Zelfs alle vier de bekerhouders zijn vakkundig verstopt in het interieur.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zelfs de knoppen op het stuur zijn geen echte knoppen, maar aanraakgevoelig.
Dit alles betekent ook dat je vrijwel alles, zelfs het instellen van het stuur, via het riante touchscreen moet doen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De Polestar 4 laat alleen nog wel even op zich wachten. Hij zal pas vanaf september in Nederland geleverd worden.
Prijzen weten we gelukkig al wel: de instapversie met één motor op de achteras zal verkrijgbaar zijn vanaf 64.800 euro. De varianten met twee motoren kosten minimaal 72.800 euro.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland